در پنجمین همایش مهدویت، فلسفهی انتظار در ادیان مختلف بررسی شد
پنجمین همایش مهدویت با عنوان "حضور و غیاب" و با موضوع "بررسی فلسفهی انتظار در ادیان مختلف" به همت جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این همایش دکتر حبیبی، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، امید به آینده را بیشترین عامل تحرک در جامعه دانست و گفت: اگر از جامعهای امید را بگیریم در واقع حرکت پویایی را نیز از آن جامعه گرفتهایم.
یونس حمامی، نمایندهی مذهبی انجمن کلیمیان تهران نیز در این همایش به بحث جایگاه انتظار در دین یهود پرداخت و با تاکید بر این که بحث انتظار و موعود یکی از اصول دین یهود را تشکیل داده است، اظهار کرد: بر اساس اعتقاد یهود وجود ماشی (منجی موعود) از اهداف اولیهی آفرینش است و فردی که قرار است رهبری نهایی بشر را به عهده بگیرد همان منجی موعود قلمداد میشود.
وی افزود: منجی موعود بر اساس اعتقاد یهود ضمن این که فردی از نسل حضرت داود و سلیمان نبی است، صداقت، پارسایی، تقوا و علماش روز به روز در حال افزایش است و بر طبق تقدیر الهی ظهور پیدا خواهد کرد.
حمامی در عین حال خاطرنشان کرد: در دیدگاه یهودیت وجود این نکته نیز حائز اهمیت است که در هر عصر فرد یا افرادی از نسل داود و سلیمان نبی وجود دارند که براساس منش شخصی خود لیاقت رسیدن به آن جایگاه را دارند و در واقع اگر انسانها لیاقت داشته باشند و مصلحت خدا نیز وجود داشته باشد آن فرد به مقام موعود انتخاب میشود و ظهور پیدا میکند.
نمایندهی مذهبی انجمن کلیمیان تهران همچنین دربارهی ظهور منجی نیز اظهار کرد: این امر از دید ما انسانها پوشیده و مخفی است؛ اگر چه از ابتدای آفرینش خداوند زمان نهایی را برای ظهور منجی در نظر گرفته است و اگر انسانها لیاقت داشته باشند این زمان شاید تسریع شده و ظهور منجی زودتر از فرصت نهایی رخ خواهد داد؛ چنانچه اگر انسانها خود را به خواست الهی نزدیک کرده باشند، ظهور منجی سرعت پیدا خواهد کرد و به تبع آن همهی مخالفان او سرکوب میشوند.
او همچنین در ادامه به بررسی اتفاقاتی که از نگاه یهودیت بعد از ظهور منجی رخ میدهد پرداخت و گفت: منجی بعد از ظهور خود شرایطی را فراهم میکند تا شریعت الهی به بهترین شکل اجرا شود؛ بر این مبنا از جمله اتفاقاتی که رخ خواهد داد آبادی معبد بیتالمقدس و احیای مراسمی است که در این مکان شکل میگیرد. همچنین باید گفت که در آن زمان درک و شناخت از خداوند بسیار گسترش پیدا میکند. در این زمان هیچ سوالی بدون پاسخ نخواهد بود و تمامی اختلافات بین انسانها از بین خواهد رفت. همچنین همه با یک نام خداوند را صدا میزنند.
حمامی افزود: از نگاه یهودیت در این زمان به خاطر برقراری حکومت عدل الهی احتمال انجام گناه بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.
نمایندهی مذهبی انجمن کلیمیان تهران در ادامه ضمن این که انتظار را یک فریضه و واجب دانست، توبه و تابعیت از دستور خداوند، تقدس روز شنبه، مطالعه و آگاهی از تورات و علوم دینی، صدقه دادن و کمک کردن به دیگران و همچنین یکپارچگی و اتحاد میان افراد را از عوامل تعجیل ظهور منجی از نگاه یهودیت برشمرد.
وی به ذکر ویژگیهای منجی موعود از نگاه دین متبوعش پرداخت و خاطرنشان کرد: منجی همانند سایر انسانها یک بشر خاکی است و تفاوتش با انسانهای دیگر در صداقت، پارسایی، ایمان، تقوا و راه و روش درستی است که انتخاب کرده و براساس آن پیش میرود. چنین شخصی براساس ویژگیهای فردی، شایستگیها و لیاقتی که دارد جایگاه ویژهای را کسب کرده و ظهور پیدا خواهد کرد.
در ادامه این همایش پدرام سروشپور، نمایندهی مذهبی انجمن زرتشتیان تهران نیز در این راستا و در ابتدای سخنان خود به غنی بودن فرهنگ ایرانیان اشاره و با بیان این که خوشحالم در این سرزمین که افتخارمان بر این است که جزو نخستین ملل یکتاپرست دنیا هستیم، شرایط به گونهای شکل گرفته است که بتوانیم ظرفیتهایمان را بالا ببریم و به حرفهای یکدیگر گوش دهیم تا از این طریق شناخت خود را از دین خود بالا ببریم، گفت: این همان راهی است که میتواند که ما را به حقیقت نزدیکتر کند.
آیت الله قائم مقامی، پژوهشگر و مدرس علوم اسلامی نیز در این همایش گفت: ما معتقدیم موضوع منجی موعود به طلب چیزی بر میگردد که انسان زمانی آن را داشته و بعد از دست داده است و این تجربه مجددا در عالم تحقق پیدا میکند. این تجربه نیز این است که انسان در دورانی که بخشی از آن تاریخی و بخشی از آن مافوق تاریخی است بهشت را در روی زمین تجربه میکند.